Tuesday 15 December 2015

tazkirah pagi

ENTRI 38
TEKS ; FACEBOOK


Ucapan yang betul.

Bila kita istifar... Janganlah main sebut je "Astarfirulllahalazim" Tapi tak faham pun maknanya... Emotikon colonthree
.
.
Makna istifar mesti diserap ke dalam hati dengan penuh makna dan rasa insaf.
.
Maknanya= Ya ALLAH ampunilah dosa aku. (Wajib faham ni)
.
Bila isitifar bukan sahaja kata "Ya ALLAH ampunilah dosa aku" Emotikon colonthree
.
Tapi kena bayangkan pulak dosa yang mana satu? kena ingat, kena rasa dosa mana? Dosa mengumpat ke, dosa riba ke, dosa tersembunyi ke dosa tak diketahui ke. gituuuuuuu....
.
.
Dan mesti bayangkan tiap-tiap istifar kita sedang berhubung/berbicara dengan ALLAH melalui hati. Mesti serap makna "Dia yang maha mengetahui lagi maha pengampun."
.
.
Tiap-tiap istifar mesti di dalam hati dengan penuh tawadduk dengan rasa rendah hati merasa diri hina dan lemah. Dan dia telah mengampunkan dosa-dosa yang kita duk istifar tu. Janganlah terbayang kat kepala atau berburuk sangka pada ALLAH "Allah ampunkan ke tak dosa aku ni duk istifar-isitifar ni? " Haiiiiiiiippp! dah kita sendiri ragu-ragu dengan istifar kita memang taklah dia nak ampunkan.. Emotikon colonthree Emotikon unsure ini kerana dia tidak menerima sebarang doa dari hati yang lalai apatah tak yakin kepadanya.
.
.
Sebab itu setiap perilaku kita perbuatan kita mesti dengan penuh khusyuk dan resapan ke dalam hati agar setiap ucapan tidak menjadi zikir yang kosong..
.
.
Sebatikan dengan lafaz, makna, perasaan dan keyakinan.
.
Sebab itu ada yang istifar zikir tapi hati masih tak tenang dan tenteram.. resah gelisah dan jiwa berkeladak kotor. Emotikon smile
.
Itu diaaaaaaaaaaaaa Emotikon smile
.
.
Nora Yusof.
‪#‎Pengasas_FTR‬
‪#‎Banyak_Testimoni‬ BEST

No comments:

Post a Comment